Oficjalne forum ENDURO TROPHY
Wznios i kąty gięcia w kierownicach - Wersja do druku

+- Oficjalne forum ENDURO TROPHY (http://endurotrophy.pl/forum)
+-- Dział: Sprzęt (/forumdisplay.php?fid=9)
+--- Dział: Rurki (/forumdisplay.php?fid=42)
+--- Wątek: Wznios i kąty gięcia w kierownicach (/showthread.php?tid=954)



Wznios i kąty gięcia w kierownicach - Luis - 10-03-2013 22:26

Poszukuję sensownej wiedzy dotyczącej wpływu wzniosu i kątów gięcia (w górę i w tył) kierownicy na prowadzenie roweru. Generalnie czy one mają jakieś merytoryczne uzasadnienie poza subiektywnymi preferencjami?


RE: wznios i kąty gięcia w kierownicach - tsuful - 10-03-2013 23:19

(10-03-2013 22:26)Luis napisał(a):  Poszukuję sensownej wiedzy dotyczącej wpływu wzniosu i kątów gięcia (w górę i w tył) kierownicy na prowadzenie roweru. Generalnie czy one mają jakieś merytoryczne uzasadnienie poza subiektywnymi preferencjami?

Wznios i giecia to raczej osobiste preferencje.

Wznios bedzie zalezec od nachylenia terenu po jakim sie poruszaszoraz i od stylu jazdy. Wznios mozesz nie tylko korygowac sama kiera ale tez mostkiem (wysokoscia i katami ).
Kiera za nisko i bedzie lepiej sie podjezdzac ale na zjazdach latwiej przeleciec przez kiere. Kiera za wysoko i ciezko bedzie utrzymac trakcje przed iego kola na plaskim a na podjazdach kolo bedzie "bladzic".

Giecie to bardziej ergonomia. Przy gieciach trzeba wziac pod uwage szerokosc kiery oraz szerokosc barkow.
Czysta matma tego nie wytlumaczy i kazdemu co innego podpasuje.

Dosc ciezki temat by wytlumaczyc w paru zdaniach


RE: wznios i kąty gięcia w kierownicach - tolek.fr - 11-03-2013 10:25

(10-03-2013 23:19)tsuful napisał(a):  
(10-03-2013 22:26)Luis napisał(a):  Poszukuję sensownej wiedzy dotyczącej wpływu wzniosu i kątów gięcia (w górę i w tył) kierownicy na prowadzenie roweru. Generalnie czy one mają jakieś merytoryczne uzasadnienie poza subiektywnymi preferencjami?

Wznios i giecia to raczej osobiste preferencje.

Wznios bedzie zalezec od nachylenia terenu po jakim sie poruszaszoraz i od stylu jazdy. Wznios mozesz nie tylko korygowac sama kiera ale tez mostkiem (wysokoscia i katami ).
Kiera za nisko i bedzie lepiej sie podjezdzac ale na zjazdach latwiej przeleciec przez kiere. Kiera za wysoko i ciezko bedzie utrzymac trakcje przed iego kola na plaskim a na podjazdach kolo bedzie "bladzic".

Giecie to bardziej ergonomia. Przy gieciach trzeba wziac pod uwage szerokosc kiery oraz szerokosc barkow.
Czysta matma tego nie wytlumaczy i kazdemu co innego podpasuje.

Dosc ciezki temat by wytlumaczyc w paru zdaniach

A czy wpływ ma także jak wysoko umieści się mostek na rurze sterowej? (może nie dokładnie to napisałem - w sensie jak się ułoży podkładki).

Gięcie wg mnie ma również wpływ na ułożenie rowerzysty. Im bardziej kierownica jest wygięta do tyłu tym bardziej jesteś cofnięty, tak mi się przynajmniej wydaje. Podobny wpływ ma długość mostka. Odbija się to chyba również na tym co napisałeś odnośnie przedniego koła. Krótszy mostek pomaga na zjeździe bo trudniej przelecieć przez kiere i rower lepiej się prowadzi, a z drugiej trudniej się podjeżdża podnosi się przednie koło.


RE: wznios i kąty gięcia w kierownicach - zawiasbartek - 11-03-2013 10:28

Od siebie dodam że jak ktoś ma długi rower, to z automatu musi być bardziej z przodu. Miałem kierownicę z gięciem do tyły 5, zmieniłem na 9 i skrócenie kokpitu jest zauważalne. Żeby to skompensować musiał bym mieć z 5mm dłuższy mostek


Odp: wznios i kąty gięcia w kierownicach - Oko50 - 11-03-2013 11:34

@zawias - a jakieś odczucia w wygodzie ułożnia rąk na kierze?

Ja mam 9* z mostkiem 70mm, wolał bm 5* z mostkiem 60 Smile


RE: wznios i kąty gięcia w kierownicach - tsuful - 11-03-2013 11:41

@tolek.fr - tak wysokosc mostka ma wplyw na wznios. Musisz wziac tyle rzeczy po uwage ze az glowa boli.

Trzeba brac pod pod uwage wszystkie te parametry w zestawieniu ze soba:

-dlugosc mostka
-wysokosc mostka
-szerokosc kiery
-wznios i giecia (oba) kiery
-geometrie ramy
-kat pod jakim masz przykrecona kiere w mostku
-budowa ciala
-teren po jakim jezdzisz
-styl jazdy

To naprawde nie jest prosta sprawa do opisania. I najlepiej poprostu poeksperymentowac z ustawieniami Wink


RE: wznios i kąty gięcia w kierownicach - kepa416 - 11-03-2013 12:14

Eksperymenty wymagały by wielu różnych kombinacji i części a z reguły jest tak że się przyzwyczajasz do tego co masz. Od siebie dodam że mam gięcie 9 do tyłu i mostek 45mm i wolałbym gięcie 5 wypróbować bo czasem wydaje mi się że jest zbyt zgięta do mnie.


RE: wznios i kąty gięcia w kierownicach - tolek.fr - 11-03-2013 12:52

(11-03-2013 12:14)kepa416 napisał(a):  Eksperymenty wymagały by wielu różnych kombinacji i części a z reguły jest tak że się przyzwyczajasz do tego co masz. Od siebie dodam że mam gięcie 9 do tyłu i mostek 45mm i wolałbym gięcie 5 wypróbować bo czasem wydaje mi się że jest zbyt zgięta do mnie.

Po części też tak uważam, choć z drugiej nie robiłem na tym tle nigdy żadnych eksperymentów, a już 4 lata temu wymieniłem mostek na 40mm i kierę na 700 i nie wyobrażam sobie dla mnie lepszego seta. Oczywiście mogą paść argumenty, że szersza kiera daję większe poczucie bezpieczeństwa i umożliwia większa precyzję podczas skręcania, ale do moich 170cm i rozmiarze ramy M, przy szerszej kierze za bardzo wisiałbym nad kierą.
Jedyne co się zmieni w tym roku i jestem ciekawy czy wyjdzie mi to na dobre, mostek podniesiony o 6st i kierę 12st gięta do tyłu by na stromym być bardziej cofniętym do tyłu.

Przy wszystkich zmiennych jakie bierze się pod uwagę wydaje mi się, że to naprawdę tak indywidualna sprawa, że wszelkie obce opinie na wiele się nie zdadzą.


RE: wznios i kąty gięcia w kierownicach - zawiasbartek - 11-03-2013 13:04

(11-03-2013 11:34)Oko50 napisał(a):  @zawias - a jakieś odczucia w wygodzie ułożnia rąk na kierze?

Ja mam 9* z mostkiem 70mm, wolał bm 5* z mostkiem 60 Smile

A ja wiem... niby nieco wygodniej. Nie pojeździłem prawie nic na tym to trudno powiedzieć. W Maju ci o ty opowiem


RE: wznios i kąty gięcia w kierownicach - Barton - 11-03-2013 13:14

Ja też mam kierę z 5 st gięcia w tył i jestem zadowolony.
Wybrałem tak, bo mam mostek 50 i nie chciałem sobie dodatkowo skracać kokpitu.
Przestrzegano mnie przed tymi 5st, że to nie ergonomiczne, że będą bolały nadgarstki itp.
Wszytko to okazało się nie prawdą i jeździ mi się wygodniej niż na 8-9st. Ręce są ułożone bardzo naturalnie.

Oko bier Smile


RE: wznios i kąty gięcia w kierownicach - harry - 11-03-2013 13:22

(11-03-2013 12:52)tolek.fr napisał(a):  ... a już 4 lata temu wymieniłem mostek na 40mm i kierę na 700 i nie wyobrażam sobie dla mnie lepszego seta....

Nareszcie ktoś nie dążący ślepo za szeroką kierownicą Smile


RE: wznios i kąty gięcia w kierownicach - Jerzy_MTB - 11-03-2013 13:31

Im szersza tym większe gięcie do tyłu się przydaje dla wygodnego chwytu.


RE: wznios i kąty gięcia w kierownicach - zawiasbartek - 11-03-2013 13:31

(11-03-2013 13:22)harry napisał(a):  
(11-03-2013 12:52)tolek.fr napisał(a):  ... a już 4 lata temu wymieniłem mostek na 40mm i kierę na 700 i nie wyobrażam sobie dla mnie lepszego seta....

Nareszcie ktoś nie dążący ślepo za szeroką kierownicą Smile



Wink Harry, jest więcej takich osób. Ostatnio sporo osób zmieniło mostki na nieco dłuższe, a i kierownice oscylują już w zdecydowanej większości 700-780. Na tym Twoim węglu też się spoko jeździ bo miałem parę okazji Wink

@Barton miałem właśnie takiego controltecha i właśnie czasem drętwiały mi ręce, a jak poobracałem kierownicę żeby tak nie było to jakoś dziwnie się jeździło. Zmieniłem w sumie dla samej zmiany na wyższą.


Odp: RE: wznios i kąty gięcia w kierownicach - Oko50 - 11-03-2013 13:32

(11-03-2013 13:14)Barton napisał(a):  Oko bier Smile
To rozkręcaj, pożyczam Big Grin


.... spróbowałbym z tych samych powodów co Ty


RE: wznios i kąty gięcia w kierownicach - Barton - 11-03-2013 13:37

No mogę Ci pożyczyć jak chcesz.
Szerokość to 750mm.


(11-03-2013 13:31)zawiasbartek napisał(a):  @Barton miałem właśnie takiego controltecha i właśnie czasem drętwiały mi ręce, a jak poobracałem kierownicę żeby tak nie było to jakoś dziwnie się jeździło. Zmieniłem w sumie dla samej zmiany na wyższą.
Czyli jednym słowem trzeba potestować Smile


Odp: wznios i kąty gięcia w kierownicach - Oko50 - 11-03-2013 13:40

Oblukam na zlocie


RE: Odp: wznios i kąty gięcia w kierownicach - Barton - 11-03-2013 13:41

(11-03-2013 13:40)Oko50 napisał(a):  Oblukam na zlocie
Ok, tylko jeszcze nie wiem czy będę.


Odp: Wznios i kąty gięcia w kierownicach - Oko50 - 11-03-2013 14:45

Tak se teraz pomyślałem, że zrobię jak kiedyś - obrócę kierę do przodu, zmniejszając kąt wycięcia do ridera i pojeżdżę


RE: Wznios i kąty gięcia w kierownicach - zawiasbartek - 11-03-2013 14:51

uległem modzie na niski kokpit, po czym okazało się że o ile w giancie miało to jakiś sens to w Mecie która ma główkę 120mm i zintegrowane stery już wcale. Tak więc wylądowałem z kierownicą dość wysoko i jest lepiej.


RE: Wznios i kąty gięcia w kierownicach - Luis - 11-03-2013 15:45

Właśnie chciałem się dowiedzieć, czy moda na płaskie kiery ma jakieś sensowne uzasadnienie. Na DHZ znalazłem opinię, że niższa kiera ułatwia kontrolę, ale utrudnia poderwanie roweru przy skokach. Mi zawsze podobał się wygląd giętych kierownic i obecnie mam 45mm wzniosu. Jednak zmuszony jestem zrezygnować w amorze z redukcji skoku i zastanawiam się nad skompensowaniem tego m.in. obniżeniem kiery na 15mm. Z drugiej strony obawiam się, że to utrudni zjazdy po stromych ścianach.

Jeszcze tylko spytam, czy wznios kierownicy, wysokość mostka i ilość podkładek pod nim dają ten sam efekt?


RE: Wznios i kąty gięcia w kierownicach - tsuful - 11-03-2013 15:48

@Luis - odpowiadajac na Twoje pytanie. Tak.


RE: Wznios i kąty gięcia w kierownicach - Rzaq - 11-03-2013 19:13

Wysokość ogólna kierownicy zależy od geo roweru, proporcji budowy ciała preferencji, ale przede wszystkim od wzrostu, niska osoba spokojnie może sobie flata zapodać, ja przy 185cm sobie nie wyobrażam, przy 150mm i niskiej główce i sterach ZS mostku chyba 0* mam 2,5cm podkładek i kierę +30 i dla mnie jest w sam raz, przy 180mm 13cm główce i wysokich sterach na razie założyłem 1cm i kierę +30 i wydaje się Ok.
Gięcie do tylu, jak już ktoś wspominał osobom z wąskimi barkami i szerokiej kierze będzie pasować większe gięcie, duże znaczenie ma też ustawienie łokci w czasie jazdy, niektórzy trzymają bardzo wąsko, ja jestem dosyć szeroki i łokcie raczej rozstawiam na boki i dla mnie wszystkie kiery są za bardzo wygięte do tyłu, przejście na szerszą kierę poprawiło sprawę ale i tak podczas montażu się przymierzam i zawsze ją trochę przekręcą bardziej do przodu niż powinna być według znaków co zmniejsza gięcie do tyłu a zwiększa do góry, mocniejsze gięcie do góry mi pasuje.